Weert en omgeving

Introductie Natuur in Weert en omgeving.
Op onderstaande tabel zie je een overzicht van de door mij bezochte natuurgebieden. Deze kun je aanklikken.
Woorden in de berichten die rood gekleurd zijn, verwijzen naar een onderwerp. Als je daar op klikt kom je in dat bericht terecht. Door links bovenaan het scherm op het pijltje te klikken, ga je weer terug naar het vorige bericht.

"De huidige gemeente Weert en omgeving was in oude tijden voor ¾ omringd door woeste gronden, plassen en moerasgebieden. Het "eiland van Weert" kon toen ook alleen maar bereikt worden via hoger gelegen zandruggen (een overblijfsel uit de ijstijd), die in de moerassige gebieden lagen." (Bron: Stan Smeets, in "Andermaal Altweert").
Volledige tekst >>

Select language

Volgers


woensdag 18 december 2019

Herfst 2019.......Paddenstoelentijd deel 6: van alles wat

Ook deze post laat ik jullie weer 20 soorten zien die ik de afgelopen maanden in de nabije omgeving heb waargenomen. Er zijn soorten bij die ik in de afgelopen jaren al had gevonden en sommige daarvan heb  ik dan ook al geplaatst op mijn blog, maar toch vond ik het  leuk om deze nieuwe vondsten aan jullie te tonen.
Er zitten weer enkele opvallende soorten tussen. Soorten die je niet elke dag tegen komt.

Amathistzwam  of  Rodekoolzwam
Wollige melkzwam
Beukenrussula
Blauwe kaaszwam
Lilagrijze  schorsmycena  (oudere exemplaren)
Bleke borstelkurkzwam
Braakrussula
Bruine moeraszwavelkop
Bundelmycena (jonge exemplaren)
Draadknotszwam
Gewone fopzwam
Gele stekelzwam
Gewone zwavelkop
Vroeg  eekhoorntjesbrood
Gewoon elfenbankje
Grote parasolzwam   (jong exemplaar)
Grote stinkzwam   (ouder exemplaar)
Onderkant van de Heksenboleet
Heksenboter
Echt Judasoor

6 opmerkingen:

  1. Hoi Geer.

    Heel mooi.
    Mooie aparte soorten.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dank je Patricia. Het was een goed paddenstoelenseizoen, dus ik heb keus genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Gerard, dit is weer een prachtige serie met inderdaad erg fraaie en bijzondere paddenstoelen. Mooi ook in beeld gebracht. Bij deze wens ik je ook fijne feestdagen en weer mooie waarnemingen in 2020.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Roos voor je reactie.
      Ook voor jou en je naasten fijne feestdagen en een gezond 2020 gewenst.
      Gerard

      Verwijderen
  4. Hoi Gerard,
    qua paddenstoelen en zwammen ben jij echt de expert hoor.
    Ik zie hier werkelijk altijd de meest mooie en ook hele bijzondere zwammen voorbij komen.
    Ik geniet hier dan ook werkelijk van. Als ik weer eens een naam niet weet kom ik bij jou ;-)

    Ik wens je ook alvast een heel mooi nieuw jaar met heel veel mooie natuurmomenten.

    Groejtes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dat valt wel mee hoor Helma, maar als ik je kan helpen dan graag.
    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief