Weert en omgeving

Introductie Natuur in Weert en omgeving.
Op onderstaande tabel zie je een overzicht van de door mij bezochte natuurgebieden. Deze kun je aanklikken.
Woorden in de berichten die rood gekleurd zijn, verwijzen naar een onderwerp. Als je daar op klikt kom je in dat bericht terecht. Door links bovenaan het scherm op het pijltje te klikken, ga je weer terug naar het vorige bericht.

"De huidige gemeente Weert en omgeving was in oude tijden voor ¾ omringd door woeste gronden, plassen en moerasgebieden. Het "eiland van Weert" kon toen ook alleen maar bereikt worden via hoger gelegen zandruggen (een overblijfsel uit de ijstijd), die in de moerassige gebieden lagen." (Bron: Stan Smeets, in "Andermaal Altweert").
Volledige tekst >>

Select language

Volgers


dinsdag 10 december 2019

Herfst 2019.......Paddenstoelentijd deel 5: van alles wat

Vandaag maak ik me er eens gemakkelijk van af....... Geen toelichting dus bij deze 20 soorten, maar "gewoon"  plaatjes kijken en genieten van de grote variëteit. Speciale aandacht voor de Korreltjeszwam (Bulbillomyces farinosus), het Melig dwergkorstje (Trechispora farinacea) en het Roodstelig netwatje (Arcyria ferruginea).
Soorten die je niet elke dag tegen komt.

Dennenkleefsteelmycena
Dooiergele mestzwam
Eikelbekertje
Eikenbladzwammetje
Eikenbloedzwam
Eikhaas
Fraaisteelmycena
Gele korstzwam
Gele trilzwam
Gewone hertenzwam
Harslakzwam
Hazelaarschijfzwam
Koningsmantel
Korreltjeszwam
Melig dwergkorstje
Roestvlekkenzwam
Peervormig draadwatje
Schubbige fopzwam
Streepsteelmycena
Witte bultzwam


7 opmerkingen:

  1. Nou Gerard net als in je vorige blog heb je weer een hoop bijzondere paddenstoelen gevonden. Zo had ik in mijn laatste blog ook nog wat exemplaren kunnen vastleggen maar niks spectaculairs.
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Geer.

    Super al deze aparte soorten die je laat zien.
    Het was weer genieten van al dit moois.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig. Weer iemand blij gemaakt, of misschien beter: tevreden.....

      Verwijderen
  3. Hoi Gerard,
    ik was al begonnen met "die heb ik nog nooit gezien en daar heb ik nog nooit van gehoord" maar daar ben ik dus maar weer mee gestopt. Wat een veelheid aan zwammetjes en paddenstoeltjes en...... ook weer heel veel waarvan ik nog nimmer had gehoord laat staan gezien. Ik weet niet of ik je mailadres heb maar ik denk dat ik bij jou terecht kan als ik een zwammetje zie wat ik niet ken.
    Geweldig dat je bij deze mooie en aparte zwammen ook nog eens de namen van weet te scoren. Echt weer een topserie!

    Groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor je leuke reacties Helma. Als ik iets niet weet, heb ik nog altijd mijn vrienden van de mycologische werkgroep.Dus er is altijd wel iemand om op terug te vallen. Als je iets wil weten, mail me dan maar gerust. Als je met de rechter muis op foto of tekst klikt (alsof je wil kopiëren), zie je mijn email-adres staan.
    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie inderdaad je mail staan. Zal deze gelijk aan mijn bestand toevoegen ;-)

      Verwijderen

Blogarchief