Weert en omgeving

Introductie Natuur in Weert en omgeving.
Op onderstaande tabel zie je een overzicht van de door mij bezochte natuurgebieden. Deze kun je aanklikken.
Woorden in de berichten die rood gekleurd zijn, verwijzen naar een onderwerp. Als je daar op klikt kom je in dat bericht terecht. Door links bovenaan het scherm op het pijltje te klikken, ga je weer terug naar het vorige bericht.

"De huidige gemeente Weert en omgeving was in oude tijden voor ¾ omringd door woeste gronden, plassen en moerasgebieden. Het "eiland van Weert" kon toen ook alleen maar bereikt worden via hoger gelegen zandruggen (een overblijfsel uit de ijstijd), die in de moerassige gebieden lagen." (Bron: Stan Smeets, in "Andermaal Altweert").
Volledige tekst >>

Select language

Volgers


zaterdag 28 december 2019

Herfst 2019.......Paddenstoelentijd deel 7: van alles wat

Het is ondanks een aarzelend begin een goed paddenstoelenjaar geworden. Ik heb veel soorten, waaronder enkele zeer zeldzame, gevonden. De winter heeft inmiddels zijn intrede gedaan. Dat wil niet zeggen dat er geen paddenstoelen meer te vinden zijn. In 2015 heb ik daar in "Paddenstoelen in de winter" eens over geschreven. Ondanks enkele taaie rakkers neemt hun aantal echter sterk af. Met name de kwetsbaardere plaatjeszwammen zoals mycena's, russula's en hertenzwammen, leggen het loodje.

Vandaag, 28 december, laat ik jullie de laatste paddenstoelen van dit jaar zien. Ik vond deze op de Houtsberg in Nederweert-Eind en op de Lozerheide (B.) Ook nu zie je een verzameling van 20 verschillende soorten.
Wil je alle exemplaren die ik dit jaar vond eens bekijken, dan kun je daarvoor terecht op Flickr. Dat is de site waar ik al mijn foto's op plaats.Even HIER klikken en je komt daar terecht.

Oranje aderzwam
Melksteelmycena
Okergele gordijnzwam
Opgeblazen knoopzwam (zeldzaam)
Pagemantel
Penseelfranjezwam
Pijpknotszwam
Reuzenzwam
Harslakzwam (jong exemplaar)
Harslakzwam (ouder exemplaar)
Slanke anijschampignon
Stronkmycena
Vaalpaarse schijnridderzwam
Valse hanenkam
Veelkoppig draadwatje
Vermiljoenhoutzwam
Vezelkop, evt. Geelbruine vezelkop
Valse kopergroenzwam (zonder ring)
Witte paardenhaartaailing
Zemelig donsvoetje
Houtknotszwam, ook wel Dodemansvingers genoemd

7 opmerkingen:

  1. Hoi Geer.

    Prachtige Zwammen en Paddenstoelen.
    Fijne jaarwisseling en een mooi 2020.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dank je wel Patricia en voor jou ook alle goeds gewenst voor het komende jaar

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Gerard,

    ook dit is weer een post vol bijzondere zwammen en heel veel kende ik er ook niet.
    Ik moet toch echt deze herfst jou kant eens op want dit vind ik toch wel heel erg mooi allemaal!
    ook wil ik je een heel mooi en fotogeniek 2020 wensen met heel veel mooie fotomomenten.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. je bent welkom Helma. Ook de beste wensen voor jou en de rest van de familie.
    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als we weer mogen reizen dan doe ik dat ook zeker Gerard!

      Verwijderen
  5. Hallo Gerard, De beste wensen voor 2020, een goede gezondheid en weer veel mooie momenten in de natuur en fotografie plezier. Nog dank voor je wensen op mijn blog. Deze serie is weer uitzonderlijk, wat een mooie soorten laat je weer zien. Je hebt er echt kijk op want ik ben deze soorten nog nooit tegengekomen. Heel fraai. Het zal ook wel komen doordat ik meer focus op vogels en dus naar boven kijk ipv te zoeken op de grond.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel Roos. Precies wat je zegt. Jouw focus ligt op de vogels en de resultaten mogen gezien worden. Dat ik op de grond focus heeft ook wel met mijn cameraatje te maken. Die is geschikt voor onderwerpen dichtbij en jij kunt met je camera en toebehoren behoorlijk scoren op onderwerpen die verder weg liggen.
    Als je je wat meer zou toeleggen op bijvoorbeeld paddenstoelen, dan zou het resultaat zeker zo goed zijn, maar je kunt nou eenmaal niet alles hebben.
    gr. Gerard

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief