Weert en omgeving

Introductie Natuur in Weert en omgeving.
Op onderstaande tabel zie je een overzicht van de door mij bezochte natuurgebieden. Deze kun je aanklikken.
Woorden in de berichten die rood gekleurd zijn, verwijzen naar een onderwerp. Als je daar op klikt kom je in dat bericht terecht. Door links bovenaan het scherm op het pijltje te klikken, ga je weer terug naar het vorige bericht.

"De huidige gemeente Weert en omgeving was in oude tijden voor ¾ omringd door woeste gronden, plassen en moerasgebieden. Het "eiland van Weert" kon toen ook alleen maar bereikt worden via hoger gelegen zandruggen (een overblijfsel uit de ijstijd), die in de moerassige gebieden lagen." (Bron: Stan Smeets, in "Andermaal Altweert").
Volledige tekst >>

Select language

Volgers


vrijdag 27 november 2015

Taurossen op Kwaoj Gaat/Wisseblök 2015

Ik kan zien dat er regelmatig vanuit het buitenland bezoekjes zijn op mijn blogs over de Taurossen en de foto's die ik daarvan op Flickr heb geplaatst. Onlangs is (uiteraard met mijn toestemming), een blog met foto's van de Taurossen op de Loozerheide en Weerter Kempen geplaatst op de Breedingback blog van een zoölogie student op de universiteit Wenen en vond ik een interessante analyse over de mogelijke afkomst van de jonge dieren op het veel bezochte Carnivoraforum. Van Ark of Free Nature kan ik die helaas niet verwachten.

Dit soort reacties kan ik dan ook alleen maar toejuichen en ook nu hoop ik dat er weer gereageerd wordt.

Foto van april 2013
In januari 2013 zijn 3 Limia runderen met kalfjes en een Limia stier op het Kwaoj Gaat/Wisseblök geplaatst. Raszuivere dieren die (als ik het goed heb) rechtstreeks uit Spanje kwamen. Herkenbaar aan het oranje oormerk. Je kunt het nog eens terug lezen door HIER op te klikken.
Het Limia rund of Limiana is dus een Spaans ras. Uit de provincie Galicië. Qua kenmerken, gehardheid en robuustheid staat het dicht bij het oerrund. Bij de Limia zie je, net zoals bij andere runderrassen, variatie.

Maremmana (li.) en Pajuna stier (re.) op Siëndonk in januari 2013
Enige tijd later is de Limia stier elders geplaatst (onbekend waar) en in december 2013 zag ik op Wisseblök/Kwaoj Gaat een Maremmana- en Pajuna stier lopen. Twee stieren, die daarvoor al een tijdje op Siëndonk hadden rondgelopen zoals je op de foto kunt zien.

Een half jaartje later werden de meeste dieren weer verplaatst naar een ander perceel; onder andere naar de Weerter Kempen en Loozerheide. Ik trof in juni 2014 op Wisseblök/Kwaoj Gaat alleen nog de Maremmana stier en één Limia koe met kalfje aan. De Maremmana heeft dus minimaal gezorgd voor een vrouwelijke nakomeling. Dat kun je zien op deze foto.

Intussen lopen er op Kwaoj Gaat/Wisseblök weer andere dieren. Mogelijk dat de Limia koe met haar kalf is gebleven. Nu lopen er 4 Limia koeien met 3 kalfjes en een andere  stier rond. Waar de Maremmana stier van vorig jaar was gebleven was mij niet duidelijk. Op de andere percelen had ik hem ook niet gezien.
De beheerder van Ark vertelde me later , dat de stier zijn werk "had gedaan" en was afgevoerd naar de slachterij van Free Nature.

Het is me ook niet duidelijk of de stier een gekruiste Limia is. De hoornpartij en de "bokkenpruik" doen me namelijk ook denken aan een Maronesa en vanwege de kleuren kun je (als leek) zelfs aan een Pajuna denken.  Kortom, ik weet het niet. Daarvoor ben ik gewoon te weinig deskundig. Mogelijk dat de volgende drie foto's voor anderen meer duidelijkheid verschaffen en dat iemand mij te hulp schiet.

Het is in elk geval een prachtig dier. Ik heb het niet eerder op een van de andere percelen gezien, dus mogelijk is het nog niet lang in ons land. Ik vermoed dat, omdat het ook geen oormerk heeft. Hoewel het me ook onwaarschijnlijk lijkt dat het dan ons land zou binnen kunnen komen, kan ik geen andere reden bedenken.

Op carnivora wordt er het volgende over gezegd:
"As regards the bull I will not hazard any guess regarding its ancestrage, except that judging by the horns neither a pure Maremmana nor a pure Highland were among the parents. As for his looks, he seems a bit heavy in the belly but has a very nicely curved backline with a well-developed hump. The horn shape is acceptable – forward pointing and with very slightly inward-pointing tip(s). As he presumably is relatively young, the horns tips may yet grow a bit. His looks are reminiscent of one of the young bulls in Weerter Kempen (see here), though that one seems a bit shorter in the trunk and has a less pronounced colour saddle".
Ook hier dus geen uitgesproken voorkeur voor een bepaald ras.

Een prachtige kop heeft deze stier. Dit blijkt een 1/2 Lima en 1/2 Pajuna te zijn.
In oktober 2015 zijn door Stichting Taurus 12 runderen vanuit Nederland naar de Donau delta in Roemenië getransporteerd. Behalve de rassen die ook in Kempen~Broek lopen, vind je daar ook het Spaanse ras: Alistana-Sanabresa. Dit rund werd vroeger vooral ingezet als trekdier. De stier die op Kwaoj Gaât loopt vertoont veel gelijkenis met dit ras. Ik heb dit bij Stichting Taurus nagevraagd, maar kreeg helaas geen reactie.....

***Dankzij een reactie op 5 januari 2016 van Henri Kerkdijk-Otten, voormalig mede-oprichter van het Tauros Project, is de onduidelijk over dit ras uit de wereld geholpen. Kijk daarvoor bij opmerkingen.
Dus niks geen Alistana- Sanabresa maar een Limia stier. De beheerder van Ark corrigeert dit in een latere reactie, namelijk 1/2 Limia en 1/2 Pajuna. Mijn dank daarvoor bij beide heren.

Runderen zonder oormerk is eigenlijk strafbaar, want het is in Europa wettelijk verplicht dat die binnen drie dagen na de geboorte een oornummer hebben. Deze regel wordt "honderd hectare regeling" genoemd. Het geldt namelijk voor dieren die grazen op een gesloten gebied tot een oppervlakte van 100 ha. In gebieden groter dan 100 ha. is de regel van het oormerken binnen 3 dagen niet nodig. Als dat oormerken dus om de een of andere reden niet lukt, worden ze er tijdens een vangactie later in het jaar alsnog van voorzien.

Die vangactie staat momenteel zo te zien ook te gebeuren. De hekken zijn al enige tijd geleden geplaatst en er wordt hooi in gegooid, zodat de dieren er in en uit lopen en aan de veranderde situatie kunnen wennen. Het vangen is uiteindelijk toch een hectisch moment voor ze en moet met tact gebeuren.

Ook dit kalfje heeft nog geen oormerk.
Het najaar is ook dé tijd van de vangacties bij de runderen van FREE Nature. Allereerst moet soms op de percelen het aantal dieren teruggebracht worden naar een aantal dat ze de winter zonder bijvoeren kunnen overleven. Om die reden moeten dieren verplaatst worden, maar er zijn ook dieren die niet aan de "eisen" van het oerrund voldoen. Die worden dan afgevoerd naar de slachterij van FREE Nature. En tot slot biedt dit vangen dus ook de kans om alle dieren alsnog van oormerken te voorzien. Het zorgt echter altijd weer voor onrust..

Dit is een koe die volgens mij al vanaf januari 2013 op Kwaoj Gaat/Wisseblök is. Hoewel het natuurlijk ook mogelijk is, dat ze nog niet lang geleden vanuit Spanje is geïmporteerd. Dat ze niet in Nederland is geboren is te zien aan het oranje oormerk.  De Nederlandse oormerken zijn namelijk geel. Volgens mij is deze koe ook zwanger.


10 opmerkingen:

  1. Hoi Geer.

    Het zijn mooie dieren.
    Het is leuk als er respons van andere komen, zeker als ze het gebruiken om studie mee te doen.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Gerard, Je hebt de tauros stieren en koeien er mooi op staan. Ik vind de foto's prachtig. Wat een machtige koppen hebben die stieren toch.
    Het moet een goed gevoel geven dat jouw informatie en foto's gebruikt worden voor studie door de universiteit van Wenen. Spijtig dat er hier zo weinig aandacht voor is.
    Op je vraag over de mandarijneenden heb ik op mijn blog een antwoord geschreven.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Gerard,
    wat leuk dat je blog geplaatst is op de Breedingback blog.
    Dat zal je inderdaad een goed gevoel gegeven hebben :_)
    En eerlijk is eerlijk: Wat jij plaatst en schrijft op je blog is ook erg interessant en ook leerzaam.
    Bovendien zijn je foto's, net zoals deze weer in dit blog, echt geweldig mooi.
    Het zijn dan ook prachtige dieren.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Geert,

    ik ben Henri Kerkdijk-Otten, voormalig mede-oprichter van het Tauros Project. De stier is een volbloed Limia stier. Als jonkie in Keent bij Ravenstein gezien. Heb het transport van de moederkoe (toen ze zwanger was) geregeld vanuit Galicie, Noordwest Spanje.
    Enig idee wat de schofthoogte van de stier nu is?

    Hartelijke groet,

    Henri

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Perfect meneer Henri Otterdijk. Dit is een reactie waar ik wat aan heb. Ik zit tevergeefs te wachten op reacties door Ark of Freenature, maar die laten helaas niets van zich horen. Best vervelend....... Fijn dat ik dat nu dankzij u weet weet. Ongetwijfeld is Daniël Foidl *breedingback blog) met deze informatie ook blij. Wat betreft de schofthoogte moet ik u het antwoord schuldig blijven. Rekening houdend met het hekwerk dat bij de vangactie op 1 van de foto's wordt gebruikt, zou u mogelijk een inschatting hiervan kunnen maken.
      Nogmaals mijn dank voor de reactie. Als u over de andere blogs die ik geplaatst heb ook iets kunt vertellen, zou ik dat zeer op prijs stellen.
      gr. Gerard

      Verwijderen
    2. Hoi Geer,

      geen dank. Dank voor alle informatie en foto's. Kan ik het van een afstand volgen. Enig idee hoe het zit met de Heckrunderen/ecolanders in het gebied? Best goed gedrag namelijk. Zonde als er niks mee zou gebeuren.
      Dat ze niet zoveel informatie geven, ja, is lastig te beoordelen. Kijk, iedereen heeft zijn of haar mening over beste keuzes qua rascombinaties. Zoveel mensen zoveel meningen. Waarschijnlijk willen ze ook niet teveel pottenkijkers.
      In ons project gaan we ook pas communiceren als er succes is. Anders blijf je aan het argumenteren richting iedereen. En een experiment blijft het altijd, aangezien niemand de wijsheid in pacht heeft als het gaat om het terugfokken van een Oerrund.

      Groetjes,

      Henri

      Verwijderen
    3. Oh ja, zal ook naar de andere blogs kijken. Groetjes

      Verwijderen
    4. Dat dat me deugd Henri dat er een nieuwe geïnteresseerde is voor mijn blogs over de Taurossen. Zeker als het iemand is, die weet waar het over gaat. Ik ben blij met elke aanvulling, want uiteindelijk ben ik maar een leek.
      Wat betreft de Ecolanders/Heckrunderen, moet je maar eens lezen op http://weertnatuur.blogspot.nl/2015/12/taurossen-op-de-graus-2015.html
      Op de site van Flickr heb ik alle foto's van de Taurossen staan van eind 2015.
      Link: https://www.flickr.com/photos/64186785@N06/albums/72157648874564947
      Ik heb trouwens ook een blog geschreven over jouw project.
      Kijk maar eens op: http://weertnatuur.blogspot.nl/2014/12/krijgt-het-tauros-project-concurrentie.html
      Ik ben benieuwd of je er nog iets aan wil toevoegen of graag gewijzigd zou willen zien.

      Ben benieuwd naar je reacties.
      gr. Gerard

      Verwijderen
  5. Hoi Geer,

    zie dat beheerder ARK meent dat de stier half Limia half Pajuna is. Echter, de enige vruchtbare Limia stier een aantal jaren geleden is direct naar Kempen-Broek gegaan, terwijl de Pajuna koeien in Keent bleven. Neem als generatie-interval 3 jaar, plus het feit dat deze jongen al wat jaartjes oud is en dan merk je dat het onmogelijk is dat het een kruisling Pajuna x Limia is.
    Deze jongen herken ik nog wel hoor :-)

    Groetjes,

    Henri

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed dat je nog eens reageert op soort stier Henri. Ik neem aan dat jij gelijk hebt, maar ik ga er geen twistpunt van maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief