Weert en omgeving

Introductie Natuur in Weert en omgeving.
Op onderstaande tabel zie je een overzicht van de door mij bezochte natuurgebieden. Deze kun je aanklikken.
Woorden in de berichten die rood gekleurd zijn, verwijzen naar een onderwerp. Als je daar op klikt kom je in dat bericht terecht. Door links bovenaan het scherm op het pijltje te klikken, ga je weer terug naar het vorige bericht.

"De huidige gemeente Weert en omgeving was in oude tijden voor ¾ omringd door woeste gronden, plassen en moerasgebieden. Het "eiland van Weert" kon toen ook alleen maar bereikt worden via hoger gelegen zandruggen (een overblijfsel uit de ijstijd), die in de moerassige gebieden lagen." (Bron: Stan Smeets, in "Andermaal Altweert").
Volledige tekst >>

Select language

Volgers


zondag 5 juni 2022

De Kwegt; panorama's in juni 2022

Peelven "De Kwegt"  is  de afgelopen 10-20 jaar compleet op de schop gegaan. In dit voormalige landbouwgebied is liefst 800.000m3 zand afgevoerd. Op plaatsen heeft men het zand uitgegraven tot wel 3 meter diepte, voordat men op de oorspronkelijke venbodem zat en er weer een plas kon ontstaan.
Om er één aaneengesloten gebied van te maken heeft men  de doorgaande weg Kwegt opgebroken.
In mijn vorige post "De kwegt, een tijdlijn" heb ik de geschiedenis geschetst van de afgelopen 10 jaar.

uitkijkpunt met parkeergelegenheid, bereikbaar vanaf de Houtsweg-Kwegt
uitkijkpunt met parkeergelegenheid, bereikbaar vanaf de Houtsberg-Kwegt
De Kwegt is goed bereikbaar en je kunt om het hele gebied lopen. Op het eind van deze post vind je een kaartje van het "Ommetje Kwegt". Een wandeling van 11 km die je ook langs het Sarsven en De Banen voert, maar je kunt je wandeling ook beperken tot de Kwegt alleen. Dat is ca. 2,5 km. Op de uitkijkpunten heb je een fraai uitzicht over de grote plas.
panorama van de Kwegt vanaf de zuidzijde

Ik vind het gebied bij uitstek geschikt om er panoramafoto's te maken. Zeker die met fraaie luchten.
Op deze manier krijg je een goede indruk van het gebied. Ik laat je er in deze post dan ook een aantal zien die ik er de afgelopen week heb gemaakt. De panorama's zijn vanaf de noord-, oost- en zuidzijde. Vanaf de westzijde  (aan de kanaalkant) lukt niet vanwege de afrastering en de aanplant van bomen en struiken.  Enige minpuntje vind ik de horizonvervuiling op enkele foto's vanwege de hoogspanningsmasten en de 3 onlangs geplaatste windmolens aan de overzijde van het kanaal. Die "vooruitgang" kunnen we helaas niet tegenhouden.

De volgende post wil ik foto's laten zien van de flora die ik aantrof op de brede en flauw aflopende  oeverzone. Deze oeverzone staat een  deel van het jaar deels onder water en valt vooral in de zomermaanden  nagenoeg droog. Je vindt er dus planten die zijn aangepast aan wisselende waterstanden.
panorama van de Kwegt vanaf de noordzijde
panorama van de Kwegt vanaf de oostzijde
panorama van de Kwegt vanaf de zuidzijde

Ik hoop dat je van de panorama's hebt kunnen genieten en een goede indruk hebt gekregen van deze mooie plas en de omgeving. In mijn volgende post  laat ik (zoals gezegd) wat van de flora en fauna zien.  
Tot slot, zoals beloofd, nog het kaartje met het "Ommetje de Kwegt". 





10 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar Gerard. Op die bankjes heb menigmaal gezeten en van alles kunnen fotograferen. Zoals visarend, ijsvogel etc.
    Mooie beschrijving van het gebied met weer fraaie foto's ter verduildelijking.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Roos. Vooral de watervogels zullen voor jou een reden zijn om het gebied te bezoeken. Voor mij, met mijn bescheiden cameraatje, is dat eigenlijk niet mogelijk en richt ik mij dan ook op andere zaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Geer.

    Een mooi gebied is het geworden.
    Mooie foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie foto's van de prachtige natuur.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie fotos. Handig dat je kan parkeren bij zo'n uitkijkpunt. Misschien als ik ooit weer in de buurt ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel Caroline. Zeker doen als je in de buurt bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Te ver weg voor mij maar het is hier in al die jaren wel heel mooi geworden. Vond je fotografie dan ook supermooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel Tine. Zeker weten is het een mooi gebied dat deel uitmaakt van een groter geheel.

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief