Weert en omgeving

Introductie Natuur in Weert en omgeving.
Op onderstaande tabel zie je een overzicht van de door mij bezochte natuurgebieden. Deze kun je aanklikken.
Woorden in de berichten die rood gekleurd zijn, verwijzen naar een onderwerp. Als je daar op klikt kom je in dat bericht terecht. Door links bovenaan het scherm op het pijltje te klikken, ga je weer terug naar het vorige bericht.

"De huidige gemeente Weert en omgeving was in oude tijden voor ¾ omringd door woeste gronden, plassen en moerasgebieden. Het "eiland van Weert" kon toen ook alleen maar bereikt worden via hoger gelegen zandruggen (een overblijfsel uit de ijstijd), die in de moerassige gebieden lagen." (Bron: Stan Smeets, in "Andermaal Altweert").
Volledige tekst >>

Select language

Volgers


vrijdag 17 december 2021

Herfst 2021.......Paddenstoelentijd deel 5: Van alles wat

Hoewel je nu nog steeds paddenstoelen kunt vinden (zie post "paddenstoelen in de winter") zit het seizoen er voor mij op. Dus dit wordt de laatste post over paddenstoelen van dit jaar.
In de 4 posts van dit jaar heb ik jullie weer een aantal bijzondere soorten laten zien, maar ik merk dat het moeilijker wordt om met nieuwe, opvallende en zo mogelijk zeldzame exemplaren te komen, die ik nog niet eerder getoond heb. Dit is tenslotte al mijn 58e !!!! post over paddenstoelen. Posts waarin ik al over veel soorten iets verteld heb. Ik schat zo om en nabij de 350, maar het kunnen er ook zomaar meer zijn.

Omdat ik alle foto's per bezocht gebied bewaar, heb ik voor dit jaar alleen al ca. 600 foto's verzameld, waaronder uiteraard de nodige dubbele. Ook echter onbekende soorten als het kleine Dofpaars wolschijfje, de Elzenweerschijnzwam, de Kogelhoutskoolzwam en het teleomorf (het perfect of geslachtelijk) stadium van het Gewoon Meniezwammetje. Dit stadium is vrij zeldzaam en had ik nog niet eerder gevonden. En wat te denken van het superkleine Langstelig kroeskopje! Je kunt deze verderop zien. Je kunt ook alle foto's (als je zin en tijd hebt) eens bekijken op mijn site op Flickr. Dan wel even HIER klikken.

Ik sluit het jaar 2021 nu af met foto's van de hierboven genoemde soorten en nog enkele andere
en wens jullie tot slot nog FIJNE FEESTDAGEN en een GEZOND en FOTOGENIEK 2022 toe...

Dennenvlamhoed
Dofpaars wolschijfje
Elzenweerschijnzwam
onderkant van de Elzenweerschijnzwam
Gewone hertenzwam
Gewone viltinktzwam met ozonium (luchtmycelium)
Gewoon elfenbankje
Gewoon meniezwammetje in anamorf = imperfect/ ongeslachtelijk stadium
Gewoon meniezwammetje in teleomorf = perfect/ geslachtelijk stadium
Grijze slanke amaniet met schede- en velumresten
Groene schelpzwam na een regenbuitje
Groot exemplaar van de Kogelhoutskoolzwam
Een prachtige Populierleemhoed
Okergele gordijnzwam
Narcisridderzwam
Piepkleine Langstelig kroeskopjes op een berkenblaadje


11 opmerkingen:

  1. Hoi Geer.

    Mooie soorten zitten ertussen.
    Ik wens jouw ook mooie dagen en een heel goed 2022.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Patricia. Ook voor jouw fijne feestdagen en een gezond 2022 gewenst.
    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterende exemplaren ben je weer tegengekomen Gerard. Via deze weg wens ik je ook Fijne feestdagen en voor 2022 optimisme en gezondheid.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een hele mooie serie van de paddo's Geer.
    Mooi die rode menie zwammetjes, lijken kleine aardbeien.
    Ik wens je ook fijne dagen en een gelukkig en gezond nieuwjaar.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. de "aardbeitjes"zijn idd heel leuk om te zien. Niet eerder gezien . Dank je wel voor de ractie en ook fijne dagen en een voorspoedig 2022 gewenst

      Verwijderen
  5. Hooi Gerard,
    ook in deze blog staan zwammetjes die ik nog nooit heb gezien.
    ik ben dan ook steeds weer verbaasd dat jij zoveel mooie en interessante zwammetjes ziet :-)
    Echt geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je Helma. Ik sta er ook van te kijken dat ik steeds weer andere soorten vind. Blijkbaar baart oefening kunst en kijk ik anders naar de omgeving dan voorheen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb je blog genoemd in mijn blog. Een oude over paddenstoelen in de winter. En ik wil je graag volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn dat je dat deed en je bent van harte welkom op mijn blog.
    Ik zie in de gauwigheid dat je prachtige landschapsfoto's hebt.
    Ik ga je posts zsm eens wat beter bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief