Weert en omgeving

Introductie Natuur in Weert en omgeving.
Op onderstaande tabel zie je een overzicht van de door mij bezochte natuurgebieden. Deze kun je aanklikken.
Woorden in de berichten die rood gekleurd zijn, verwijzen naar een onderwerp. Als je daar op klikt kom je in dat bericht terecht. Door links bovenaan het scherm op het pijltje te klikken, ga je weer terug naar het vorige bericht.

"De huidige gemeente Weert en omgeving was in oude tijden voor ¾ omringd door woeste gronden, plassen en moerasgebieden. Het "eiland van Weert" kon toen ook alleen maar bereikt worden via hoger gelegen zandruggen (een overblijfsel uit de ijstijd), die in de moerassige gebieden lagen." (Bron: Stan Smeets, in "Andermaal Altweert").
Volledige tekst >>

Select language

Volgers


zaterdag 24 december 2022

Herfst 2022.......Paddenstoelentijd deel 6: Van alles wat.

 Dit is mijn laatste post van dit jaar. De 6e over paddenstoelen. We hebben dit jaar 10 natuurgebieden bezocht en ik heb daar de nodige foto's kunnen maken. Van "gewone" tot "bijzondere soorten". Vooral de kleine myxomyceetjes trokken mijn aandacht. In deze laatste post geen toelichting er bij, maar enkel foto's van soorten die ik nog niet heb laten zien en de moeite waard zijn om getoond te worden.  Ik heb al de foto's  die ik dit jaar genomen heb op mijn site Flickr geplaatst. Je vindt daar liefst 660 foto's, waaronder dus ook  soorten dubbel. Keus genoeg in elk geval! Mocht je ze willen bekijken dan moet je even  HIER klikken.

Tevens wil ik van deze gelegenheid gebruik maken om  mijn bezoekers fijne feestdagen en alle goeds toe te wensen voor het nieuwe jaar. Blijf gezond en trek er op uit als je de kans hebt, want in de natuur raak je nooit uitgekeken. De tere witte paddenstoeltjes zijn overigens Bundelmycena's, maar dit terzijde..

Asgrauwe koraalzwam
Biefstukzwam
onderkant van de Bleke oesterzwam
Bruine trilzwam met Korsthoutskoolzwam op de achtergrond
Gekraagde aardster
wimperzwam - Scutinellinia spec. (soort onbekend)
Gewone zwavelkop
Gewoon eekhoorntjesbrood
Gewoon elfenbankje
Groene anijstrechterzwam
Groene schelpzwam
Oranjerode stropharia
Paardenhaartaailing
Onderkant Roodporiehoutzwam
Roodvoetknotsje
Schubbige fopzwam
Streepsteelmycena
Wieltje
Zwavelmelkbekerzwam
Zwerminktzwam


8 opmerkingen:

  1. Fijne feestdagen. Mooie serie paddestoelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je voor de reactie. Ook fijne feestdagen gewenst voor jou en de jouwen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor de mooie blogs van het afgelopen jaar.Maar ook voor al je reacties die ik op mijn blogs in ontvangst mocht nemen. Ben benieuwd wat er aan mooie nieuwe waarnemingen voor jou zal komen dit jaar. Lees en bekijk ze graag. Wens je mooie momenten toe en dat 2023 ook voor jou gezellige en mooi zal mogen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Tine. Ik heb al heel wat paddenstoelen laten zien en er iets over geschreven, maar er is meer dan paddenstoelen, dus ongetwijfeld gaat er nog meer volgen dit jaar

      Verwijderen
  4. Hallo Gerard, ten eerste de allerbeste wensen voor 2023 en vooral gezondheid en weer mooie waarnemingen. Je laatste post van 2022 is weer een hele mooie met bijzondere soorten die je mooi laat zien. Bedankt voor al de info die je er altijd bij geeft. Op naar nieuwe waarnemingen.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel Roos. Ik hoop inderdaad dat het weer een mooi jaar gaat worden voor nieuwe ontdekkingen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ontzettend genoten van je paddenstoelen (heel langzaam naar beneden scrollen). Sommigen heb ik echt nog nooit gezien. Bedankt voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief