Weert en omgeving

Introductie Natuur in Weert en omgeving.
Op onderstaande tabel zie je een overzicht van de door mij bezochte natuurgebieden. Deze kun je aanklikken.
Woorden in de berichten die rood gekleurd zijn, verwijzen naar een onderwerp. Als je daar op klikt kom je in dat bericht terecht. Door links bovenaan het scherm op het pijltje te klikken, ga je weer terug naar het vorige bericht.

"De huidige gemeente Weert en omgeving was in oude tijden voor ¾ omringd door woeste gronden, plassen en moerasgebieden. Het "eiland van Weert" kon toen ook alleen maar bereikt worden via hoger gelegen zandruggen (een overblijfsel uit de ijstijd), die in de moerassige gebieden lagen." (Bron: Stan Smeets, in "Andermaal Altweert").
Volledige tekst >>

Select language

Volgers


zondag 12 november 2023

Extra bericht: Elf jaar Weert en natuur.

 Elk jaar op 12 november kijk ik altijd even terug  over het verloop van mijn blog. En dat is er helaas vanwege de drukke periode dat ik met paddenstoelen bezig ben, bijna bij ingeschoten. Dus dat werd haastwerk vandaag. Ik hou het deze keer ook maar kort met mijn overzicht. 

Gisteren heb ik nog een post (de 362e!) geplaatst en hoewel die al bekeken is en er op is gereageerd, heb ik die nu voor even  geparkeerd. Over een tijdje plaats ik die weer. 

Afgelopen jaar heb ik 12 posts geplaatst. Een gemiddelde van 1 per maand.  Niet zo veel zou je zeggen, maar er zijn onderwerpen bij, waar ik lang mee bezig ben geweest. Toch ben ik meer dan tevreden.
Het aantal pageviews in de afgelopen 11 jaar is nu namelijk ruim 408.000. Vorig jaar waren dat er nog 335.000. Dat betekent dus dat er dit jaar liefst 63.000 pageviews zijn geweest. Een gemiddelde van ruim 5000 per maand.  Een onvoorstelbaar groot aantal. En dat voor een blog waar vooral lokale onderwerpen worden beschreven. Een hele prestatie, al zeg ik het zelf........ 
Hoewel ik weinig "reclame" maak voor mijn blog, is ook het aantal volgers en de reacties gestegen. Hoewel er dat uiteraard nog veel meer zouden moeten zijn, ben ik daar best trots op. 

In dit overzicht zie je de 12 posts die ik dit jaar plaatste.  De post waar ik het langst mee bezig ben geweest en die dit jaar vaak bezocht is, is  "Les Beaux Champs" (de Schone Velden). Een landgoed dat eind 19e eeuw is onstaan door toedoen van advocaat Wenmaekers uit Maastricht. In deze post schreef ik over de geschiedenis van dit landgoed dat in de Kruispeel in Altweerterheide  ligt en een groot deel van mijn geboorteplaats in beslag neemt. Zoals je eerder gemerkt zult hebben, vind ik namelijk dat de gebeurtenissen uit het verleden een grote rol hebben gespeeld in de natuur zoals we die nu aantreffen. Dat geldt ook zeker voor "les beaux champs". Ik heb daarover een geslaagde lezing gehouden voor meer dan 200 toehoorders en heb naar aanleiding daarvan besloten om  dit verhaal ook  in mijn blog te plaatsen, zodat men dat eventueel kon nalezen. Je kunt over die lezing wat terug vinden op o.a. de site van "Weert de  gekste".

Gebundeld kelkpluisje- laatst gevonden slijmzwammen
Ook de posts over deze  Myxomyceten worden vaak bezocht. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen, want dit is een onderwerp dat mij ook erg boeit. Elke keer als ik een bepaalde soort vind, sta ik weer versteld hoe prachtig ze zijn. Op de foto hierboven zie je mijn laatste aanwinst: het Gebundeld kelkpluisje.  In een volgende post zal ik daar wat meer over gaan vertellen. 
Hier zie je een overzicht van de top 10 van alle 361 geplaatste post van de afgelopen 11 jaar. 

Hoewel "Allemaal beestjes # 24" van dit jaar vaak bezocht is, staat in het algemeen overzicht 
"Allemaal beestjes #10"  van 2018 als meest bezochte post bovenaan. Meer dan 1000 views. Er was vooral veel belangstelling voor onder andere deze grijze huisspin.
Na deze post kwamen op plaats 2 en 3  "de Weerter Kempen" en "Een leeuw in het zand"
"Waarom is het water van het Blauwe meertje zo blauw", de post van 2013 die jaren bovenaan stond, is nu gezakt naar de 4e plaats.
Tot slot wil ik iedereen nog van harte bedanken voor hun bezoekjes en vooral degenen die trouw een reactie plaatsen. Tegen de andere bezoekers wil ik nogmaals zeggen: aarzel niet om eens te reageren of iets te vragen. Je hoeft daarvoor niet eens een volger te zijn.

4 opmerkingen:

  1. Hoie Geert, Ik Geniet altijd van je blogs ook al reageer ik niet altijd en dat wilde ik gewoon even laten weten. De links zal ik later inzien als ik mij wat beter voelt want dat laatste is wat pet. Blijf delen en schrijven want je hebt ook stille bezoekers die wellicht geen website hebben maar je ook lezen en volgen net andere bloggers deze zullen hebben. Ook die 2 blogs van mij worden veel bezocht en gelezen en ik ben ook blij met elke reactie die ik mag ontvangen. Wens je heel veel mooie natuur momenten toe en voor nu fijne voortzetting van deze dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Geer.

    Ik geniet van je post.
    Steek er veel van op.
    Heel hartelijk bedankt voor het delen van deze steeds waardevolle informatie.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn om te horen Patricia. Bedankt weer voor je trouwe reactie.

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief